A 2016. január 1-jétől kibocsátásra kerülő korszerű elektronikus személyazonosító igazolvány – amellett, hogy a kor elvárásainak megfelelő biztonsági szintre emeli az okmányt – számos olyan funkcióval rendelkezik, amelyeknek köszönhetően az állampolgárok kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket is.
Az új igazolvány amellett, hogy vizuálisan tartalmazza a jelenlegi személyazonosító igazolvány adattartalmát, olyan beépített, magas biztonságú tároló elemmel (chippel) is rendelkezik, amely tárolja a személyazonosító adatokat, az állampolgárok döntésétől függően az ujjnyomatukat, az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adataikat, illetve a társadalombiztosítási- és adóazonosító jelüket is.
2016. január 4-től igényelhető az új okmány, legyártásának ügyintézési határideje 8 nap.
Az új típusú személyazonosító okmánnyal (e-szig) az alábbiakban röviden bemutatott szolgáltatások lesznek a jövőben igénybe vehetőek:
Ügyfélkapu-regisztráció otthonról, kényelmesen: Az állampolgároknak lehetőségük nyílik otthonról, személyes megjelenés nélkül „Ügyfélkapu”-regisztráció létrehozására, amely szolgáltatáshoz az okmányszám és az egyszeri felhasználásra alkalmas (az okmányhoz tartozó PIN és PUK kóddal együtt átadásra kerülő) regisztrációs kód szükséges.
Személyazonosító igazolvány érvényességének ellenőrzése gyorsan, biztonságosan: Az év elejétől webes felületen (Webes Ügysegéd) és mobil applikáción (OkmányApp) is elérhetővé válik az állampolgárok számára a személyazonosító igazolvány érvényességének ellenőrzésére létrehozott szolgáltatás.
Gyorsabb, kényelmesebb határátlépés: Az új személyazonosító igazolványhoz kapcsolódó úti okmány kártyafunkció komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait, ugyanis az új okmány minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni, vagy más államközi egyezmények által szabályozott hozzáférési jogosultsággal rendelkező rendszerek, tehát pl. zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek (jelenleg jellemőzen reptereken és kikötőkben találunk ilyen rendszereket).
Az új személyazonosító igazolvány használatára történő átállás fokozatosan történik. 2016. január 1-jét követően, ha az állampolgár személyazonosító igazolványt igényel, számára már az új okmányt állítja ki a Hivatal.
A 2016. január l-jét megelőzően kiállított, érvényes személyazonosító igazolvánnyal rendelkező és állandó személyazonosító igazolványra jogosult polgár az új típusú okmány kiadását bármikor kezdeményezheti.
A személyazonosító igazolványra jogosult személyi kör tekintetében fontos változás, hogy 2016. január l-jétől a külföldön élő magyar állampolgárok is jogosultak személyazonosító igazolvány igénylésére.
Az új rendelkezések értelmében tárgyánál fogva illetékmentes eljárássá válik az állandó személyazonosító igazolvány kiadására irányuló eljárás.